Kebanggaan Malaysia - Proton

Proton (singkatan untuk Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd) yang ditubuhkan pada 7 Mei 1983 dengan modal berbayar sebanyak 150 juta ringgit, merupakan pengeluar kereta pertama Malaysia. Penubuhannya merupakan gagasan Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri ketika itu, untuk mencapai aspirasi negara menuju ke arah perindustrian. Tugas berat ini disokong oleh Perbadanan Industri Berat Malaysia Berhad (HICOM), serta rakan-rakan usaha sama dari seberang laut.

Pemegang saham terdiri daripada

  • Perbadanan Industri Berat Malaysia Berhad (70%)



  • Mitsubishi Motors Corporation, Jepun (15%)



  • Mitsubishi Corporation, Jepun (15%)

    Sejarah Proton
    Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd ditubuhkan oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohamad berasaskan idea beliau kepada presiden Mitsubishi semasa lawatan beliau ke Malaysia pada tahun 1981. Kemudian pada bulan Februari 1982, satu pasukan projek ditubuhkan di Perbadanan Industri Berat Malaysia Berhad (HICOM) bagi membuat penyelidikan dan menandatangani perjanjian dengan Mitsubishi.



  • Senarai kenderaan/kereta keluaran PROTON adalah seperti berikut:
    Proton Arena: Sebuah trak utiliti mini yang juga dipanggil sebagai Proton Jumbuck di UK dan Australia).

    Proton Gen-2: Satu-satunya kereta buatan Malaysia sepenuhnya (termasuk chasis dan enjin) dan merupakan model gantian untuk Proton Wira; dilancarkan pada 8 Februari 2004.

    Proton Iswara: Merupakan perubahan rupa bagi Proton Saga; dilancarkan pada 1992.

    Proton Juara: Sebuah MPV yang ringkas dan kecil berasaskan Mitsubishi Town Box.

    Proton Persona: Dilancarkan pada 15 Ogos 2007. Kereta sedan 1.6 liter ini berasaskan kepada model terdahulu, Proton Gen-2 dengan menampilkan bentuk sedan berbanding Gen-2 dengan bentuk hatchback. Ia juga mengekalkan enjin 82kW Campro.

    Proton Perdana: Berasaskan Mitsubishi Eterna, dikeluarkan untuk pasaran kereta mewah pada 1994.

    Proton Perdana V6: Versi V6 untuk Proton Perdana dengan pengubahsuaian kit.

    Proton PERT: Mempunyai ciri yang sama seperti Mitsubishi Lancer Evolution III. Model ini hanya digunakan pada Kejohanan Rali Asia Pasifik (APRC).

    Proton Putra: Sport Coupe 2 pintu berpandukan Mitsubishi Mirage/Asti.

    Proton Saga: Merupakan model pertama, berasaskan model Mitsubishi Lancer Fiore. Ia dibangunkan buat pertama kali di Shah Alam pada bulan September 1985. Proton Saga ke 100,000 telah dikeluarkan pada Januari 1989. Model generasi kedua Proton Saga dikeluarkan pada Januari 2008 dengan reka bentuk serba baru rekaan Proton sendiri serta menggunakan enjin Campro IAFM 1.3L.

    Proton Satria: Hatchback 3 pintu berpandukan Mitsubishi Mirage/Colt.

    Proton Satria GTI: Hatchback sport 3 pintu. Merupakan percubaan Proton untuk mengeluarkan versi sport dan market hatchback berkuasa tinggi. Amat popular di Malaysia dan mempunyai pengikut yang ramai di Australia. Enjin berkuasa 4 silinder 1.8 liter DOHC.

    Proton Satria R3: Merupakan versi terhad spek perlumbaan untuk Satria dengan hanya dikeluarkan sebanyak 150 unit. Merangkumi kerangka chasis ringan dan enjin ubahan.

    Proton Satria Neo: Merupakan versi terbaru keluaran Proton. Ia dilancarkan pada 16 Jun 2006 dan didatangkan dalam 1.6L dan 1.3L dengan enjin Campro. Ia dijangka mengambil kembali pasaran jualan kereta Proton sebanyak 40%.

    Proton Savvy: Dilancarkan pada 8 Jun 2005. Merupakan kereta kompak 5 pintu dengan 1,200 cc, model gantian untuk Proton Tiara. Tetapan standard kereta ini menerima enjin dan kotak gear semi-otomatik dari Renault.

    Proton Tiara: Merupakan kereta kompak berasaskan Citroën AX, direka dibawah lesen Proton dari 1996 hingga 2000.

    Proton Waja: Juga dipanggil Proton Impian di Eropah, ia merupakan kereta Proton yang pertama direka sendiri. Tetapi, chasis kereta diambil dan direka berpandukan chasis dari Mitsubishi dan Volvo S40 generasi pertama (melainkan varian 1,800 cc, dimana dibangunkan dengan menggunakan enjin Renault). Asalnya model Proton Waja 1.6 menggunakan enjin 4G18 yang turut digunakan oleh Mitsubishi Lancer model tahun 2000 tetapi kemudian ia mula menggunakan enjin Campro pada tahun 2006. Pada tahun 2008, enjin Campro pada Proton Waja turut dilengkapi teknologi pemasaan injap boleh laras Campro CPS.

    Proton Wira: Juga dikenali sebagai Proton Persona di beberapa pasaran luar negara, ia telah diperkenalkan pada 1993 berasaskan Mitsubishi Lancer/Colt. Telah terjual sebanyak 220,000 unit diantara 1996 dan 1998. Versi ini amat popular di Malaysia.

    Proton Exora: MPV pertama Proton ini dilancarkan pada 15 April 2009. Ia menggunakan enjin Campro CPS 1.6L yang menghasilkan 125 kuasa kuda/6750rpm dan 150Nm of tork/4000rpm, memberikan kelajuan maksimum 165 km/j dan penggunaan bahan api 7.2 L/100 km. Exora dianugerahkan 4 bintang dalam penarafan EuroNCAP selepas 32 buah Exora dihantar menjalani ujian perlanggaran di pusat ujian perlanggaran Applus+ IDIADA di Sepanyol. Selain itu, Exora turut dianugerahkan penarafan 4 bintang oleh program penilaian MyVAP. Salah satu daripada ciri utama yang membolehkan penarafan tersebut dicapai ialah melalui penggunaan keluli tegangan bagi kerangka badan, memberikan kestabilan yang lebih baik serta penyerapan kesan perlanggaran yang lebih baik semasa kemalangan. Bar impak tepi juga dipasang bagi mengukuhkan kerangka pintu serta bagi menyerap kesan perlanggaran dari arah tepi.

    Siapa Kata Kita Tidak Boleh
    1. Adakah kita bangsa yang tidak boleh menguasai teknologi? Tidak benar sama sekali. Jika berusaha keras dan tak mengenal penat tentu berhasil. Buktinya Proton.

    2. Dulu, 25 tahun lalu Malaysia ditertawakan dunia bila membuat kereta tin susu yang dinamakan Proton Saga. Enginnya dibuat oleh Mitsubishi. Rakyat Malaysia sendiri ramai mencemuh - katanya kereta kulit Malaysia tapi isinya Jepun.

    3. Masa itu, brake, pintu, cermin depan dan chasis semua diimport dari Jepun. Tiada syarikat tempatan yang tahu membuatnya. Tapi selepas 25 tahun itu, semua komponen dibuat syarikat tempatan. Tiada lagi import.

    4. Mungkin pencapaian yang paling tinggi ialah bila Proton berjaya mencipta engin sendiri iaitu Campro. Akhirnya evolusi pembuatan teknologi kereta dapat dikuasai sepenuhnya. Dan semua itu dicapai dengan kesusahan dan cita-cita keras.

    5. Ada hampir 3,000 jurutera mahir Melayu bekerja di Proton. Jurutera Melayu. Bangsa yang dikatakan malas buat kereta? Ha ha ha … Bangsa ini boleh rupanya menguasai teknologi.

    6. Tentulah ramai rakyat Malaysia dan pengguna ada yang bersungut dengan kualiti Proton yang turun naik tetapi pembuat kereta ini semakin berusaha memantapkan kualiti.

    7. Yang tidak ramai tahu terdapat hampir 100 perusahaan komponen kereta menjadi perusahaan yang bertaraf dunia iaitu mampu membuat komponen untuk Honda, GM, Nissan dan lain-lain seperti syarikat pembuatan Ingress dan APM.

    8. Proton memang kebanggaan rakyat Malaysia. Di Malaysia mungkin tak terucap di mulut tetapi hati tetap kembang bila melihat Proton meluncur dijalan raya negara lain. Mulut tetap senyum bila melihat pencapaian kecil ini.

    9. Malah bukan setakat Proton, ada dua lagi perusahaan kereta dari Malaysia yang sedang naik iaitu Produa dan Naza. Satu hari nanti pasti kereta buatan ketiga-tiga perusahaan Malaysia ini berluncuran keseluruh dunia.

    10. Siapa kata kita tidak boleh buat jika kita betul-betul mahu?

    1 comments: