Pencapaian Malaysia Setelah Merdeka - Pembangunan Infrasruktur

Jambatan Pulau Pinang
Jambatan Pulau Pinang merupakan jambatan yang terpanjang di Asia Tenggara dan ketiga terpanjang di dunia. Ia adalah sepanjang 13.5 kilometer di mana 8.4 kilometer daripadanya merentasi laut. Ia menghubungkan Lebuhraya Jelutong di Bayan Lepas, Pulau Pinang dengan tanah besar semenanjung di Seberang Prai.

Kerja pembinaan bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985. Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara. Ia diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia. Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia.



Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di bandaraya Shah Alam, yang boleh memuatkan 24,000 pada satu-satu masa, adalah yang masjid terbesar di Asia Tenggara. Masjid ini juga mempunyai menara tertinggi dan kubah rumah ibadat yang terbesar di dunia. Kubahnya mempunyai ketinggian 106.7m pada puncaknya dan bergarispusat sepanjang 51.8m. Masjid ini siap dibina pada 11 Mac 1988.


Kereta Api Tanah Melayu Berhad
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) merupakan pengendali kereta api utama di Semenanjung Malaysia. Dahulunya sebuah agensi di bawah Pentadbiran Keretapi Tanah Melayu (Malayan Railway Administration), ia kini dikenali sebagai Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM Bhd atau KTMB) kesan kempen pengkorporatan yang diterajui kerajaan pada tahun 1992. Namun, KTM masih dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan persekutuan. KTM menawarkan 2 jenis perkhidmatan, KTM Antarabandar dan KTM Komuter.


Projek Lebuhraya Utara Selatan
Lebuh Raya Utara-Selatan adalah projek lebuh raya kebangsaan pertama yang menghubungkan utara dan selatan Semenanjung Malaysia merentasi sembilan buah negeri menghubungkan bandar-bandar utama di bahagian barat Semenanjung Malaysia menjadikan ia lebuh raya terpanjang di Malaysia dengan panjang keseluruhan 847.7 kilometer.

Lebuh raya Utara-Selatan adalah pemangkin kepada nadi pembangunan dan tulang belakang bagi rangkaian pengangkutan di barat Semenanjung Malaysia. Ia dikendalikan oleh syarikat konsesi PLUS Expressway Berhad.


Menara Kuala Lumpur
Menara Kuala Lumpur setinggi 421m adalah menara telekomunikasi keempat tertinggi di dunia. Dibuka pada 1996, menara ini menampilkan rekabentuk bercirikan seni tradisi Malaysia dan Islam. Menara ini direkabentuk oleh Kumpulan Senireka Sdn Bhd dan dibina oleh firma Wayss & Freytag dari Jerman.


Menara Berkembar Petronas

Menara Berkembar Petronas merupakan bangunan yang tertinggi di dunia iaitu mecapai ketinggian 451.9m (1483 kaki). Menara berkembar ini disambungkan pada tingkat 41 dan 41 dengan menggunakan satu jejantas yang berukuran sepanjang 58.4 meter. Menara ini yang telah direkabentuk oleh Cesar Pelli and Associates telah menelan belanja sebanyak US$1.2bn. Menara ini telah dibina untuk dijadikan ibupejabat korporat PETRONAS dan juga sebahagian daripada projek Kuala Lumpur City Centre (KLCC). Menara 88 tingkat ini direkabentuk dengan prinsip geometrik yang mengutamakan ciri-ciri senibina Islam. Simbol geometrik yang digunakan adalah merangkumi semua prinsip Islam iaitu stabiliti, keharmonian, perpaduan dan rasional


Kereta Kabel Genting Skyway
Perkhidmatan kereta kabel Genting Skyway di Genting Highlands, Pahang adalah sistem kereta kabel terpanjang di Malaysia dan di Asia Tenggara. Sistem ini merentangi jarak sepanjang 3.38km dari stesennya di kaki bukit hingga ke hotel peranginan yang terletak 2,000m dari aras laut. Sistem ini juga merupakan sistem kereta berkabel tunggal yang terpantas di dunia – setiap gondola yang boleh membawa 6 penumpang itu boleh bergerak pada kelajuan maksimum 6m sesaat atau 21.6km sejam.


Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA)
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang terletak di daerah Sepang, Selangor, 50 kilometer dari Kuala Lumpur adalah lapangan terbang terbesar dan tersibuk di Malaysia. Dibuka pada tahun 1998, ia juga merupakan hab utama bagi Penerbangan Malaysia dan AirAsia. Cogan katanya lapangan terbang ini ialah "Membawa Dunia Ke Malaysia Dan Malaysia Ke Dunia" . Lapangan terbang ini berkonsepkan "lapangan terbang dalam hutan dan hutan dalam lapangan terbang". Keadaan ini dapat memberi ketenangan kepada penumpang dan memperkenalkan suasana hutan Malaysia kepada pelancong luar negara.


Wetland Putrajaya
Wetland Putrajaya yang terletak di pinggir pusat pentadbiran baru Malaysia adalah taman paya air tawar buatan yang terbesar di kawasan tropika. Di samping berperanan sebagai pusat pendidikan, riadah dan eko-pelancongan, taman ini berfungsi sebagai sistem kawalan banjir dan penampung sistem penapisan air semulajadi bagi keseluruhan 600 hektar Tasik Putrajaya. Lebih dari 70 spesies tanaman paya dan 24 spesies ikan air tawar telah dibiakkan di taman ini.


Sistem Transit Rel Ringan PUTRA

Sistem transit rel ringan PUTRA yang menghubungkan kawasan-kawasan sub-bandar di sebelah timur dan barat Kuala Lumpur merupakan sebahagian dari sistem pengangkutan moden di bandar raya itu. Sistem yang meliputi laluan sejauh 29km ini adalah sistem kereta api ringan automatik tanpa pemandu terpanjang di dunia pada tahun pertama operasinya, sehingga perkhidmatan kereta api ringan di Lille, France dipanjangkan kepada 32km pada tahun 2000.


Kompleks Sukan Negara
Kompleks Sukan Negara Malaysia yang indah dan mengkagumkan dibina khusus sebagai pentas utama untuk Sukan Komanwel 1998 . Komplek sukan ini menjadi nadi utama bagi hasrat kesukanan Malaysia pada kurun ke-21. Kompleks Sukan Negara ini boleh menganjurkan aktiviti sukan yang pelbagai jenis dan juga acara utama yang berorientasikan perniagaan dan hiburan.

Kawasan utama Kompleks Sukan Negara terdiri dari tiga bangunan sukan asas. Ini termasuk Stadium Nasional yang mempunyai 100,000 tempat duduk. Pusat Akuatik Nasional dan Stadium Putra. Setiap bangunan telah direkabentuk dan dibina mengikut taraf yang diperakui bertaraf antarabangsa.


Lalian Kedua Malaysia - Singapura

Laluan Kedua Malaysia-Singapura (LINKEDUA), ialah sebuah rangkaian jambatan lebuh raya yang menghubungkan Johor, Malaysia dengan Singapura. Lebuh raya sepanjang 44 kilometer itu menghubungkan bandar Senai di utara hingga ke sempadan Malaysia-Singapura iaitu di Tuas. Ia dibina untuk mengurangkan kesesakan di Tambak Johor.

Laluan Kedua ini telah dibuka secara rasminya pada 18 April 1998.


Intana Budaya
Sejarah Istana Budaya bermula pada tahun 1964 dan proses penubuhannya dimulakan pada tahun 1971 oleh Kongres Kebudayaan Kebangsaan. Pada tahun 1994 pula, perancangan pembinaan bangunan Panggung Negara(sebelum dikenali sebagai Istana Budaya) bermula.Proses pembinaannya dimulakan pada tahun 1995 dan tiga tahun kemudian, iaitu pada tahun 1998, Panggung Negara berpindah ke premis barunya yang terletak di Jalan Tun Razak. Pada bulan Mei 1999 menyaksikan logo Istana Budaya dilancarkan dan pada 15 September 1999, Istana Budaya yang dahulunya dikenali sebagai Panggung Negara telah dibuka secara rasminya oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamed.


Putrajaya
Sejarah Istana Budaya bermula pada tahun 1964 dan proses penubuhannya dimulakan pada tahun 1971 oleh Kongres Kebudayaan Kebangsaan. Pada tahun 1994 pula, perancangan pembinaan bangunan Panggung Negara(sebelum dikenali sebagai Istana Budaya) bermula.Proses pembinaannya dimulakan pada tahun 1995 dan tiga tahun kemudian, iaitu pada tahun 1998, Panggung Negara berpindah ke premis barunya yang terletak di Jalan Tun Razak. Pada bulan Mei 1999 menyaksikan logo Istana Budaya dilancarkan dan pada 15 September 1999, Istana Budaya yang dahulunya dikenali sebagai Panggung Negara telah dibuka secara rasminya oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamed.


Litar F1 Sepang
Litar F1 Sepang ialah satu-satunya litar lumba di dunia yang diberi penghormatan untuk memasukkan logo F1 di dalam nama rasminya. Litar canggih yang menggabungkan teknologi senibina dan kejuruteraan moden dengan ciri-ciri budaya Malaysia ini boleh menampung 130,000 penonton, termasuk 30,000 di anjung utama dwi-hadapan. Anjung dwi-hadapan ini adalah yang pertama seumpamanya di dunia.


Masjid Wilayah Persekutuan
Masjid Wilayah Persekutuan ini terletak di Jalan Duta, Kuala Lumpur, dibina di atas kawasan seluas 13.4 hektar (33 ekar). Keluasan masjid adalah kira-kira 47,000 meter persegi.

Masjid empat tingkat ini mampu menampung jemaah sebanyak 17,000 jemaah dalam satu masa. Masjid yang unik dan pelbagai fungsi ini, direkabentuk sebagai pusat keagamaan, pendidikan dan aktiviti-aktiviti sosial selain sebagai rumah ibadat bagi umat Islam.


KLIA Ekspres
KLIA Ekspres adalah perkhidmatan kereta api laju ekspres tanpa henti yang menghubungkan bandar raya Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA). Ia dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya Express Rail Link Sdn Bhd.

Perkhidmatan KLIA Ekspres beroperasi secara rasmi pada 14 April 2002 menghubungkan bandar raya Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL tanpa henti. Tempoh perjalanannya cepat dan singkat menjadikan ia pengangkutan awam pilihan penumpang dari dan ke Lapangan Terbang Antarabangsa KL.


KL Monorail
KL Monorail adalah perkhidmatan monorel dalam bandar yang menghubungkan bahagian utara dan pusat bandar Kuala Lumpur. Ia merentasi pusat perdagangan dan perniagaan utama, jajaran membeli-belah dan rangkaian hotel di Kuala Lumpur sebelum menamatkan perkhidmatannya di Stesen Sentral Kuala Lumpur.

Ia dikendalikan KL Monorail Sdn Bhd, sebuah anak syarikat milik KL Infrastructure Group Bhd.


Pusat Konvensyen Antarabangsa
Malaysia mempunyai pusat konvensyen yang bertaraf dunia seperti Kuala Lumpur Convention Centre dan Putrajaya Convention Centre(PCC). Pusat-pusat konvensyen ini telah banyak menghoskan tetamu penting termasuk Ketua-ketua Negara Luar dan Ketua-ketua Kerajaan.

Pada tahun 2006, Putrajaya Convention Centre telah menjadi pusat persidangan Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) dan Kuala Lumpur Convention Centre bakal menghoskan World Congress on Information Technology(WCIT) pada tahun 2008 nanti.


Lebuhraya Pantai Timur
Lebuh raya Pantai Timur (LPT) merupakan lebuh raya 4 lorong dua hala yang menghubungkan Karak di Negeri Pahang dan seterusnya ke Chendering di Negeri Terengganu melalui Kuantan. Lebuh raya Pantai Timur sepanjang 338 km akan menjadi penghubung darat dari kawasan Lembah Koridor Pantai
Barat ke koridor Pantai Timur.

Pembinaan lebuh raya ini terbahagi kepada dua fasa iaitu Fasa 1 dan Fasa 2. Lebuh raya Pantai Timur Fasa 1 sepanjang 169 km bermula dari Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak yang ada sekarang melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Kuantan dan berakhir di sempadan Pahang - Terengganu iaitu Jabur telah dibuka pada 1 Ogos 2004. Manakala Fasa 2 yang bermula dari Jabur, Bukit Besi, Ajil sehingga Chendering di Terengganu sedang dilaksanakan.


Terowong Laluan SMART
Terowong SMART, terowong dwifungsi pertama di dunia yang mempunyai Terowong Jalan dan Terowong Pengurusan Banjir. Terowong SMART ini adalah merupakan kejayaan kejuteraan yang mengagumkan, di mana ia menggabungkan dua tingkat bagi Terowong Jalan di atas Terowong Laluan Air yang mana kesemuanya ini dibina di bawah jalan raya yang sibuk, dengan geologi yang tidak dapat diduga dan berhampiran bangunan-bangunan pencakar langit.Terowong Laluan SMART akan menyediakan laluan alternatif ke Bandaraya KL kepada 200,000 pengguna yang menggunakan Jalan Sungai Besi yang selalu sesak. Projek SMART bernilai RM1.9bilion ini adalah usahasama oleh MMC-Gamuda JV untuk Kerajaan Malaysia.


Gerbang Selatan Bersepadu
Gerbang Selatan Bersepadu merupakan projek nasional yang dilaksanakan
oleh kerajaan dan dikendalikan oleh JKR Malaysia. Projek tersebut terletak di Bukit Chagar, Johor Bahru dan di kawasan seluas 43 hektar. Projek ini melibatkan pemindahan Kompleks Pemeriksaan Kastam, dan Kuarantin (CIQ) ke kompleks baru, penggantian tambak dengan jambatan jalanraya dan jambatan keretapi serta pembinaan infrastruktur yang berkaitan pada kadar 'fast track'.

Projek bernilai RM2.5 bilion ini dijangka akan menjadi sebuah mercu tanda pintu masuk antarabangsa, penyelesaian masalah kesesakkan lalulintas di Johor Bahru dan membawa pelbagai manfaat kepada negara.


Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur
Kompleks ini merupakan kompleks mahkamah terbesar di dunia yang baru
dibina di Jalan Duta, Kuala Lumpur yang akan menempatkan mahkamah
jenayah, mahkamah sivil, mahkamah perdagangan dan Mahkamah Rayuan dan
Bahagian Kuasa-kuasa Khas.

Kompleks bernilai RM300 juta itu mengandungi 77 mahkamah dengan 30
Mahkamah Tinggi, 21 Mahkamah Sesyen dan 26 mahkamah Majistret di kawasan seluas 12 hektar. Empat dari Mahkamah Tinggi itu dikhususkan sebagai mahkamah keluarga bukan Islam.

Kompleks itu mempunyai fasiliti termoden seperti kemudahan bagi saksi
memberi keterangan tanpa perlu berhadapan dengan tertuduh, dan bagi
tujuan keselamatan maksimum, CCTV akan dipasang di sepanjang kaki lima
mahkamah.

Terdapat juga sebuah pusat bisnes dan pusat rehat dan rekreasi bagi
kakitangan mahkamah serta mini park dengan fasiliti untuk kanak-kanak
dan dewasa.

1 comments: