Malaysia Ke-10 Negara Berdaya Saing

Ini merupakan kali pertama dalam sejarah, kedudukan Malaysia di dunia telah masuk dalam senarai 10 negara yang paling kompetitif di dunia selepas krisis kewangan dan krisis ekonomi. Kalau sebelum ini Malaysia berada dalam kedudukan 18 daripada 58 buah negara di dunia.

Malaysia melonjak 8 anak tangga untuk menghuni antara 10 negara paling kompetitif di dunia. Tahniah….Jikalau mahu dibandingkan dengan negara-negara maju yang lain seperti Belanda, Denmark, Austria mahupun Jerman, Malaysia hanya sebuah negara membangun. Kedudukan bagi negara paling kompetitif di dunia dilihat daripada beberapa faktor termasuklah :

1. Kemasukan pelaburan luar
2. Dasar kerajaan yang pragmatik
3. Risiko ketidakstabilan politik risiko rendah (persekitaran)
4. Infrastruktur

Kalau sebelum ini Amerika merupakan negara paling kompetitif di dunia. Tetapi tidak untuk sekarang. Amerika telah jatuh ke kedudukan ketiga di dunia. Kedudukan Malaysia di dunia dari segi tahap kompetitif semestinya membantu dalam menarik lebih banyak pelaburan swasta dan FDIS.
Negara-negara Harimau Asia seperti Singapura dan juga Hong Kong telah meruntuhkan tembok dan kekebalan Amerika sebagai sebuah negara paling kompetitif di dunia.

Senarai 10 Negara Paling Kompetitif di Dunia.
1. Singapura
2. Hong Kong
3. Amerika Syarikat
4. Switzerland
5. Australia
6. Sweden
7. Kanada
8. Taiwan
9. Norway
10. Malaysia

IMD World Competitiveness Yearbook (WCY) adalah merupakan suatu badan yang berpusat di Lausanne, Switzerland cukup terkenal dalam memberikan laporan tahunan kedudukan daya saing negara mengikut indeks daya saing sejak 1989

1 comments:

  • hi dee hi redzuan-tumin.blogspot.com blogger found your site via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered site which offer to dramatically increase traffic to your website http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer most cost effective backlinks service Take care. Jason